Din păcate “examen” este un cuvant pe care îl tot auzim încă din clasele mici când facem cunoştinţă cu primele evaluări, teste, concursuri, etc. Deşi pare, şi poate chiar este un sistem prea rigid, care tinde să ne transforme în mici roboţei în continuă testare a capacităţilor, examenul pentru obţinerea atestatului este unul necesar. Este necesar nu doar pentru cei din comisia de examinare care ne dau sau nu certificatul de competenţe profesionale în domeniul informaticii, ci şi pentru noi, cei care suntem puşi să ne dovedim în primul rând nouă că putem. Ce putem? Ei bine, putem orice. Putem aşadar să alegem (ne alegem tema), putem să luăm hotărâri (stabilim noi cum vrem să ne arate la final proiectul), putem să fim riguroşi (să-l elaborăm cu seriozitate, după o documentare prealabilă), putem să fim ordonaţi (respectând paşii de realizare a atestatului), putem să fim responsabili (terminându-l la timp şi predându-l spre verificare profesorului coordonator). Cine-ar fi crezut ca la 18 ani putem face atatea lucruri?!
Dar cum în toate situaţiile cel mai greu este primul pas, la fel se întâmplă şi în cazul atestatului la informatică, primul pas fiind alegerea temei. Despre ce vom vorbi in proiectul nostru? Dar de fapt tema aleasă este chiar importantă? Da, este. Este o diferenţă între a crea un site despre alimentaţia sănătoasă şi a crea unul despre motoare cu ardere internă sau între a crea un joc sau a crea o baza de date pentru gestiunea produselor dintr-un coafor. Ideal este să alegem un subiect familiar, pentru că o temă care nu ne atrage deloc va aduce după sine şi o încetineală, dacă nu chiar poticnire în realizarea proiectului.
Odată aleasă tema, lucrurile încep deja să se creioneze, ideile uşor-uşor încep să se adune şi să prindă formă. Deşi va suferi modificări şi îmbunătăţiri, prima variantă a proiectului este esenţială pentru că din ea decurg toate celelalte ajustări. Atunci când tema aleasă este pe placul nostru, când se pliază pe preferinţele noastre, este aproape imposibil să nu ne lăsăm prinşi în mrejele lucrului la proiect şi să ne trezim c-am stat ore întregi în faţa calculatorului. Orice lucru, atunci când este făcut cu plăcere, este unul reuşit. De aceea şi rezultatele pe care le obţin elevii la acest examen sunt întotdeauna cele mai bune, ei putând răspunde cu uşurinţă tuturor întrebărilor adresate de membrii comisiei.
Programa şcolară oferă nenumărate teme din care putem alege, dar inainte de a şti titlul, trebuie să ştim exact ce avem de făcut: un atestat html, Oracle, PHP&MySQL, Flash, Visual Pro, C ++, etc. Odată ales limbajul de programare, putem verifica lista de subiecte disponibile. Trebuie să ţinem cont de faptul că atestatul trebuie să fie însoţit în mod obligatoriu de o documentaţie, adică o prezentare detaliată a etapelor alcătuirii proiectului. Documentaţia se realizează în Word şi trebuie să conţină descrierea proiectului, imagini, codul sursă şi detalii despre programele folosite la realizarea acestuia, cum ar fi Macromedia Dreamweaver sau Macromedia Flash 8, Visual C++, etc.
Competențele certificate în urma promovării examenului de atestare profesională sunt:
- Pentru absolvenții claselor de matematică informatică, intensiv informatică:
- Realizarea design-ului și structurii produselor soft necesare implementării de: sisteme software, aplicații software, baze de date, pagini WEB. (software orientat client)
- Particularizarea, configurarea și modificarea aplicațiilor software, în scopul adaptării sistemelor informaționale ale clientului.
- Pentru absolvenții claselor de matematică informatică:
- Realizarea managementului site-urilor WEB, sistemelor de operare a calculatoarelor
- Furnizarea facilităților de procesare a datelor, inclusiv a serviciilor suport
Proba de specialitate constă în:
- probă practică: realizarea practică pe calculator a cerințelor din biletul extras în ziua probei. Biletul va cuprinde trei subiecte:
- un subiect privind Sistemele de Gestiune a Bazelor de Date
- un subiect de Programare
- un subiect vizând Sisteme de Operare sau abilități de tehnoredactare, calcul tabelar sau prezentări PowerPoint.
- proiect: prezentarea și motivarea teoretică a unui proiect realizat în timpul orelor de laborator, al ultimului an de studiu; produsele pot fi realizate și în echipă (2 - 3 elevi), în funcție de complexitatea proiectului.
Scris de